Vintage Damask achterkant blog

vrijdag 6 november 2009

Franse knoop, hoe zo dit wordt een echte.


Vanmiddag komt mijn moeder bij me koffie drinken gezellig, ik ben bezig met dit borduurwerkje de hartjes van de bloemetjes moeten er nog in. Waarom ze deze borduursteek Frans knoop noemen was mij ook nooit duidelijk want als ik het draadje een beetje te strak aan trok was mijn knoopje weg ! ! ! !
Mijn moeder zegt maar dat wordt geen knoopje, nee dat weet ik ook wel. Ze doet een paar keer haar manier van een een knoopje voor en ja hoor een echt knoopje, dat je ook niet weg trekt deze wordt mooi erg, en blijft een knoopje ! ! !

Deze knoop is waarschijnlijk bij jullie wel bekend, maar voor die gene die ook altijd met het Frans knoopje zitten te klooien, zo maak je hem.
Je houd de draad strak met je vinger, draai van onderaf (begin aan de stof kant) de naald drie keer om de draad draaien. Nu draai je de naald met de punt boven langs en steekt weer in het zelfde gaatje terug de draad strak houden.
Je hebt nu een echt knoopje of hij nou Frans is of niet, ik ben blij dat ik nu weet hoe ik het echte knoopje kan maken, weer wat nuttigs geleerd vanmiddag.
Mam bedankt ! ! !
Stitcheries vind ik geweldig om te maken maar het knoopje vond ik altijd erg lastig af en toe was het knoopje een steeltje als ik een blok ging strijken.




Fijne avond Hennie.

10 opmerkingen:

Klaske zei

Ik zit ook altijd te knoeien met de Franse knoop! Heb het van de week opgezocht in boekjes en nu maar goed oefenen! Fijn weekend! O,ja je tip om aan te hechten werkt perfect!

Thea zei

Handig zo'n moeder.....! Leuk werk he dat borduren.

Annelies zei

Na heel veel Franse knoopjes heb ik er geen moeite meer mee.
Ze worden inderdaad het mooist als de draad strak om de naald zit.

GRANNY'S HOUSE zei

Ik heb er ook last mee gehad, maar oefening baart kunst.

Groetjes
Ines

Jossie zei

Hier nog iemand die al 40 jaar met dat domme knoopje zit te hannessen. Bedankt voor de uitleg Hennie. Mijn knoopjes verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik aan de draad trek. Ik ga straks proberen of het nu wel lukt.

Rina zei

Ik denk dat ik de knoopjes ook op deze manier maak en meestal lukken ze. Soms zijn ze wat te los naar mijn idee, maar dan trek ik de draadjes achterop strakker.

Yvonne aka sommeke zei

Huh? Als je weer door hetzelfde gaatje naar de achterkant gaat, trek je het knoopje toch zeker weg?
Ik steek enkele stofdraadjes naast het gaatje terug naar achteren.
Goe weekend!

Mascha zei

Ik blijf ze ook nog steeds lastig vinden. de ene keer lukt het beter dan de andere keer.
Groetjes Mascha

Ria zei

Handig hé zo'n moeder die overal een oplossing voor heeft.

Anoniem zei

Ik snap er echt helemaal niks van.vindt het een rot klusje.
Het lukt me echt niet.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails